Barcelona, 22-24 de gener de 2026

I Congrés Internacional sobre Educació Compromesa i Crítica

Eixos temàtics

En un escenari global travessat per múltiples crisis —socials, ecològiques, epistèmiques i civilitzatòries—, l’educació es reafirma com un camp de disputa, però també com un territori fèrtil per imaginar altres formes de vida, relació i coneixement. Aquest congrés convida a compartir investigacions, experiències, sabers i pràctiques pedagògiques que apostin pel bé comú, la justícia global i la transformació social.

Els cinc eixos temàtics que l’estructuren aborden debats fonamentals al voltant de:

EIX 1:

Currículum(s) viu(s) sostingut(s) en pràctiques pedagògiques transformadores


Aquest eix temàtic de comunicacions acull propostes educatives vinculades a la relació entre les pràctiques pedagògiques transformadores i un currículum viu, és a dir, un currículum que articula els sabers de manera integrada i que propicia una transformació significativa en l’experiència educativa. En aquest eix abordem enfocaments curriculars interdisciplinaris que generen comprensions profundes. També analitzem metodologies i estratègies didàctiques que afavoreixen la construcció de coneixement en contextos educatius reals, promovent la reflexió crítica i l’agència estudiantil. Així mateix, considerem la dimensió ètica i afectiva de l’acte educatiu, reconeixent la seva aportació fonamental en la formació de subjectes compromesos amb els seus entorns. El propòsit de l’eix és, doncs, compartir experiències i propostes educatives que possibilitin un currículum viu i obert al devenir pedagògic.

EIX 2:

Experiències i recerca compromesa amb la justícia global i el bé comú


Es convida a presentar propostes tant teòriques com pràctiques que analitzin, des de diverses perspectives, com l’educació pot convertir-se en una eina transformadora per afrontar els reptes globals i enfortir el compromís amb la justícia social i global. En aquest eix, acollim experiències i investigacions relacionades amb les diferents dimensions de l’educació per a la justícia global, que promoguin una comprensió crítica de les causes estructurals de les desigualtats entre el nord i el sud. Es valoraran propostes que impliquin la participació comunitària i/o que sorgeixin del treball col·laboratiu entre moviments socials, entitats, centres educatius o universitats, abordant la complexitat i interconnexió dels problemes globals i locals, i fomentant el compromís social, de caràcter democràtic i participatiu, així com el desenvolupament de pràctiques educatives alliberadores orientades al bé comú.


EIX 3:

Educació i aprenentatge global per a la transformació social


L’Educació i l’Aprenentatge Global busca situar la justícia, la solidaritat i els drets humans al centre dels sistemes educatius, a través de reformes curriculars, del sistema d’aprenentatge i d’experiències pràctiques a l’aula. En aquest eix, convidem a presentar propostes d’investigació i experiències educatives concretes que s’emmarquin en l’“educació global”, l’“educació per a la ciutadania”, l’“educació per a la sostenibilitat” o l’“educació intercultural”. Esperem propostes que puguin inspirar i formar les persones, tant individual com col·lectivament, basades en la participació i que fomentin una educació crítica i transformadora. Es busca posar èmfasi en el disseny, implementació i avaluació de metodologies que contribueixin a la formació de persones capaces d’imaginar i actuar per la transformació social.

EIX 4:

La formació docent des del compromís socioeducatiu


La professió docent adquireix una rellevància especial en els escenaris actuals de transformació de l’educació, molt marcats per la globalització de l’economia, la cultura i la societat. La qualitat de l’ensenyament i la pràctica del professorat no només incideixen en el rendiment acadèmic dels estudiants, sinó també en l’adquisició de competències per a la ciutadania global, incidint en el compromís d’aquests amb la transformació i la millora social. Aquest eix està orientat a recollir experiències i investigacions sobre la formació del professorat, inicial i permanent, que contemplin la reflexió sobre la funció social de l’educació i potencien el rol del professorat com a agent de canvi social.


EIX 5:

Les pedagogies inútils per a una educació crítica i compromesa


Davant la creixent proliferació de discursos antipedagògics i la mercantilització de la innovació educativa, és fonamental discernir entre propostes pedagògiques que perpetuen les desigualtats i aquelles que les combaten. Aquest eix convida a presentar investigacions o treballs teòrics que qüestionin propostes o metodologies basades en enfocaments neoliberals i populistes, mancats d’evidència pedagògica rigorosa i que només generen canvis superficials o cosmètics. L’objectiu és posar en qüestió, de manera fonamentada, pedagogies que, tot i poder semblar radicals o transformadores, no produeixen canvis profunds en les pràctiques educatives i podrien considerar-se ‘inútils’ en la construcció d’una educació crítica i compromesa.